שמחים להזמינכם לכנס האיגוד הישראלי לפסיכודרמה 2023

משם ואז, לכאן ועכשיו:
השיבה הביתה

הרשמה נסגרה, עמכם הסליחה, נפגש באירועים הבאים.

מתי?

חמישי - שישי 1-2.6.23

היקף

חמישי 18:15-22:30
שישי 8:30-15:00

איפה?

סמינר הקיבוצים, באולם הירוק
דרך נמיר 149, תל אביב

מה בתוכנית?

יום חמישי

18:15
התכנסות, מינגלינג ונשנושים
19:00
פתיחה וחימום
19:30
פאנל חגיגי ופעולה במליאה :
משם ואז לכאן ועכשיו – מפגש חברים לדרך
בהשתתפות: ד"ר עיניה ארצי, ד"ר ג'ון הר, ורד נהרין, עודד נווה וחנן שניר
מנחי הפאנל: ד"ר אילנה אליקים וד"ר דני יניב
21:00
הרמת כוסית, מוסיקה וריקודים כאן ועכשיו
22:30
כיבוי אורות, עד מחר בבוקר

יום שישי

08:30
התכנסות, קפה ומאפה
9:00
חימום במליאה
מנחות: אורית מס גולדמן ומאיה מאיר בן יהודה
10:15
הפסקה
10:45
סדנאות פסיכודרמה – לבחירה (פירוט בהמשך)
13:15
ארוחת צהריים (באולם הירוק)
14:00
סיכום הכנס
מנחים: ענבר סוירפמן ועמי צביאלי
14:45
פרידה, עד הפעם הבאה

מנחי הכנס: יפית נאור, ד"ר שירן פינס כהן ועמי צביאלי

ועדת היגוי הכנס:
יהודית ינאי צדרבאום, מאיה מאיר בן יהודה, יפית נאור, ענבר סוירפמן, ד"ר שירן פינס כהן, עמי צביאלי ומלי רז

ניהול תוכן: ענבר סוירפמן

חברי הנהלת האיגוד הישראלי לפסיכודרמה :
שרוליק (ישראל) גרופר, יהודית ינאי צדרבאום, מאיה מאיר בן יהודה, יפית נאור, ענבר סוירפמן, ד"ר שירן פינס כהן, עמי צביאלי

גזברית האיגוד: גב' פירי לוי

מזכירת האיגוד: שני מזרחי

סדנאות לבחירה

באיזור ההרשמה מטה תתבקשו לבחור סדנא לפי שלוש עדיפויות

של מי הסבל הזה?

על שיחזורים וחזרתיות
פסיכודרמה קבוצתית אנליטית

מנחה: אריאלה ברזל

קואליציות, משולשים, וסיבוכים אחרים

סוציומטריה מבוססת מוּבחנוּת


(ההרשמה לסדנא זו נסגרה)


מנחה: לינור מזריאר רוזברג

עלויות השתתפות

חברי האיגוד לפסיכודרמה לשנת 2023*,
חברי יה״ת** וסטודנטים

הרשמה עד יום א׳, 28.5.23
בהרשמה מאוחרת:

אורחים

הרשמה עד יום א׳, 28.5.23
בהרשמה מאוחרת:

* לחברי איגוד ששילמו לשנת 2023 בלבד !
ניתן להירשם לאיגוד כעת (ראו מטה) ולקבל את המחיר המוזל.
** בהצגת כרטיס חבר
*** אם יש בעיית כרטיס אשראי, נא לפנות במייל למזכירות האיגוד ב-psychodrama.il@gmail.com
**** שימו לב! בסיום ההרשמה המוקדמת, לאחר ה28.5 – ההשתתפות בכנס ובסדנאות השונות – על בסיס מקום פנוי בלבד.

הרשמה נסגרה, עמכם הסליחה, נפגש באירועים הבאים.

תפריט נגישות

לחצות את הגשר שלי
מנחה:
דר' אסתי אבנון-כלב

במסגרת הסדנא נתמודד עם הנושא של שינויים ומעברים בחיינו. מהו שדוחף אותנו?? מה מעכב בעדנו?? מה מסייע לנו??

הסדנא תשלב פסיכודרמה עם דמיון מודרך ועם עבודה ביבליותרפית עם קלפים השלכתיים שפותחו ע"י דר' עופרה איילון בנושא הגשר.

הסדנא הועברה במחנות פליטים באוקראינה בעבודה עם ילדים ומבוגרים כאחד. במסגרת הסדנא יובאו דוגמאות מתוך התנסויות מרגשות אלו.

דר' אסתי אבנון-כלב
מטפלת ומדריכה בביבליותרפיה ופסיכודרמה, עמדה בראש המסלול לתואר שני בפסיכודרמה באונ' חיפה, הקימה את השלוחה ללימודי תואר שני בפסיכודרמה במבח"ר. לימדה שנים רבות בסמינר אורנים בתוכניות להכשרת מטפלים במכללה האקדמית תל חי ובסמינר הקיבוצים.

של מי הסבל הזה? על שיחזורים וחזרתיות
פסיכודרמה קבוצתית אנליטית

מנחה: אריאלה ברזל

שוב ושוב חוזרות סיטואציות מתסכלות ומוצאות את האובייקטים המתאימים ליצירת הסבל המוכר.
אין פה האשמה – על פי רוב זה לא מודע…  איך משפיע ה"שם ואז" על ה"כאן ועכשיו"?

בסדנה נחקור את מטריצת המפגשים הלא מודעים, כדי ללמוד ביחד על האופן בו כל סיטואציה מעוררת דפוסים מוכרים יעילים יותר או יעילים פחות. נבחן את כוחה של הקבוצה לחשוף, לזהות, לפענח ולגלות את הקשר של הסבל בהווה לסבל המוכר בעבר, ולבחור: שלי או לא שלי? מחויב או לא מחויב? אולי אפשר לוותר לפעמים על החזרתיות ולייצר תגובה ספונטאנית מותאמת התפתחות במקום שחזור מיותר… להנות מכל היש ולהשלים עם החסר…

פסיכודרמה קבוצתית אנליטית משלבת עבודה פתוחה, המזמנת אסוציאציות חופשיות עם פעולה פסיכודרמטית.

אריאלה ברזל
פסיכודרמטיסטית, פסיכותרפיסטית ביצירה והבעה (מדריכה), מטפלת קבוצתית ומנחת קבוצות. 
מקימה, מנהלת ומרצה במכון להנחיית קבוצות בשלוב אומנויות שבקמפוס בר אילן. 
בעלת קליניקה פרטית למבוגרים ונוער. משלבת שיטת EMDR בעבודה הקלינית.

סוציומטריה מבוססת מוּבחנוּת – קואליציות, משולשים, וסיבוכים אחרים…

מנחה: לינור מזריאר רוזברג

כאשר חושבים על קואליציות ומשולשים ביחסים, בד"כ עולות הדוגמאות הקלאסיות: 

היחסים המתוחים בין החותנת והכלה, החברה הטובה שיודעת יותר על היחסים עם הבעל מאשר הוא יודע בעצמו, רומן המתרחש מהצד, או הילד שמנתק את הקשר עם אביו, כי האב לא שילם מזונות לאימו… 

אבל אם נטיב להתבונן, נמצא שקואליציות ומשולשים נמצאים בכל מקום וכמעט בכל מערכת יחסים. בסדנה נבין למה למה זה קורה? איך קונפליקט בין שני אנשים נהפך למשולש? נתחיל לזהות באילו משולשים אנחנו מעורבים? ובעיקר נחפש את הדרכים לצאת מהשילוש.

את כל זה נעשה בהתבססות על גישת המוּבחנוּת* המגיעה מהתפיסות המערכתיות של הטיפול המשפחתי (מוריי בואן, דיוויד סנרש). גישה זו בוחנת את קשייו של הפרט מתוך הפרספקטיבה של תפקידו, בהקשר לדינאמיקה של כל המערכת שבה הוא נמצא (נגיד מערכת משפחתית או זוגית). כמובן שהתבוננות זאת מתכתבת עם ההתבוננות הסוציומטרית של מורנו ועם ההתבוננות על האטום הסוציאלי.
הסדנה תשלב כלים מעולם הפסיכודרמה והסוציומטריה על בסיס החשיבה של המובחנות, ותאפשר למשתתפים לחוש את הדומה והשונה בין הגישות.

* מוּבחנוּת הינה: "היכולת להישען על עצמנו ולהישאר מאוזנים רגשית אל מול הדרישה והדחיפה של האחר המשמעותי להתאים את עצמנו אליהם" (מגד, 2017).

לינור מזריאר רוזברג
מטפלת בפסיכודרמה מבוססת מובחנות. מדריכה. מרצה באוניברסיטת בר אילן ובמכללת תל חי. בעלת קליניקה פרטית בקרית טבעון, עובדת עם מבוגרים, זוגות, משפחות וקבוצות. דוקטורנטית לחקר מוטיבציה חברתית. 

מובחנות  של העצמי בפסיכודרמה

מנחה: חדוה נוביץ'

'דיפרנציאציה (מובחנות) של העצמי' הינו מושג משמעותי ביותר בעולמות היחסים שלנו, שטבע הפסיכיאטר ד"ר מוריי בואן : מובחנות בינינו לבין עצמנו, ובינינו ובין האחרים. המושג מתייחס למידת היכולת להימצא בקשר קרוב ועמוק ושעדיין מתאפשר בו מרחב, מקום ולגיטימיות לכל אחד מהמרכיבים את הקשר (אנשים או חלקים). מובחנות מתייחסת לתהליך בו האדם מנסה לשמור על איזון לכל אורך חייו, באמצעות תהליכים הדדיים של הגדרה עצמית וויסות עצמי, ולמעשה לעולם לא מגיעים לסיומו. נפרדות ברורה מייצרת קשר בריא.

כאמור, דיפרנציאציה קשורה ל-2 סוגי תהליכים: 

1- דיפרנציאציה תוך אישית – המובחנות בין מחשבות (שכל) לרגש. אנשים בדיפרנציאציה נמוכה מתקשים להבדיל בין רגשותיהם למחשבותיהם, החלקים הללו מאוד מעורבבים זה בזה או לחילופין מהחשש לערבוב הם יבצעו נתק ביניהם. 

2- דיפרנציאציה בינאישית – היבט זה מתייחס ליכולתו של האדם לעשות הפרדה ברורה בינו לבין האחר, עם מרחב ואוטונומיה, לגיטימיות וזהות נפרדת. כלומר, להיות בקשר שבו לא תהיה "בליעה" אחד את השני או מיזוג, או לחילופין חשש להיות ב"נתק". 

בסדנא נבין לעומק את היבטי המובחנות של העצמי נתבונן על עצמנו באמצעות כלים פסיכודרמטיים בהקשר הזה, ונבין באיזה אופן נכון ומתאים לנו לנהל את המובחנות שלנו בקשרים שלנו, וכמה המושג הזה רלוונטי לנו גם כמטפלים.

חדוה נוביץ'
פסיכותרפיסטית דינמית, מטפלת זוגית ומשפחתית וכמובן פסיכודרמטיסטית. בעלת מכון וקליניקה לטיפול פרטני, זוגי, משפחתי וקבוצות. מלמדת ומנחה קבוצות וסדנאות שנים רבות בארץ ובחו״ל במוסדות אקדמיים ובארגונים.

באשר תלכי אלך – הדרך הביתה

פסיכודרמה עם מגילת רות ( סדנת ביבליודרמה)

מנחה: תמר פלג

ביבליודרמה Bibliodrama היא חקירה עמוקה וחווייתית של סיפור מקראי באמצעות משחקי-תפקיד וטכניקות פסיכודרמטיות.

רבים מהסיפורים המכוננים בספר הספרים, שהוא "הבית" העתיק והרוחני שלנו, הם  סיפורים מיתולוגיים שחקוקים בDNA הקיבוצי שלנו. כשלומדים לעבוד איתם בצורה פסיכודרמטית מגלים שהם מספרים את הסיפור האישי שלנו, כאן ועכשיו. 

הדמויות בסיפורים מהוות ייצוגים פנימיים בתוכנו. כשצועדים בנעליהן ומשאילים להן את קולנו בצמתים משמעותיים בסיפור, מתעוררת תנועה פנימית שמעלה נושאים המבקשים התבוננות מחודשת ומתאפשר תהליך ריפוי וצמיחה לקומה הבאה במודעות שלנו.

בסדנה זו נתנסה בעבודה פסיכודרמטית עם סיפורה של רות המואבייה.  

מה דוחף את גיבורת הסיפור-רות- לעזוב את מולדתה ולהגיע למקום בו אין לה כל וודאות למצוא מדרס רגל? מה מאפשר לך להתמיד בנחישות ללכת לקראת מטרה למרות הקשיים? 

ד"ר פיטר פיצלה מייסד הביבליודרמה (1980) מסביר: "חלונות" רבים נפתחים אל הדמויות דרך תגובות משתתפים ומרחיבים את החוויה. התובנות האישיות מגיעות מה"מראה" שמקבל כל משתתף דרך קולו האישי.

תמר פלג
פסיכודרמטיסטית MA, מומחית לביבליודרמה, מנחה סדנאות בכנסים בינלאומיים לפסיכודרמה, במשרד החינוך ובמסגרות פרטיות, מרצה וכותבת. ספר הביכורים שלה עומד לצאת לאור בקרוב.

תעסוקה כאגו מסייע לחוסן

מנחה: הגר רונן

יש שני חלקים מהותיים בחיים שמצפים מאתנו להצטיין בהם מבלי שבאמת מלמדים אותנו איך: הורות ותעסוקה.
בשני המקרים, אם היה לנו מודלינג טוב בבית – זכינו. אבל אם לא – אנחנו נשארים ללא כלים בהתמודדות המאתגרת בעולם המשתנה בקצב מסחרר. וגם אם לאחרונה יש בהורות יותר מענים שאפשר לצרוך – בתעסוקה ממש לא מספיק !

תעסוקה היא חלק מהותי במי שאנחנו, מגדירה אותנו ולרוב מעידה על בריאות נפשית ותורמת לה. התעסוקה מתעצבת במפגש בין התשוקות, המאוויים הפנימיים והכישורים שלנו לבין הסביבה החברתית, התרבות, ואף ההיסטוריה התעסוקתית המשפחתית בה אנו צומחים.
אנחנו משקיעים המון זמן, כסף ומשאבים נפשיים כדי להתקדם תעסוקתית, לחפש את הדרך, להגדיר ולהגשים את עצמנו דרכה. 

וכשכל המשמעות הזאת פוגשת עולם עבודה מורכב המשתנה ללא הרף, שיחות על מכונות שיחליפו את כולנו או מקצועות שטרם הומצאו בשפה שאנחנו כלל לא מכירים, ועל אחת כמה וכמה אם לא היה לנו מודלינג חיובי ובונה של תעסוקה משגשגת, לומדת ומתפתחת – אז מתחילה החרדה לחנוק, הביקורת מצקצקת בלשונה והספונטניות והיצירתיות קופאות במקומן. 

כאן נכנסת הפסיכודרמה המדויקת והחכמה המאפשרת לנו לחקור את החלקים השונים בתוכנו, להכיר ולתרגל תפקידים המשרתים אותנו או להיפרד מאלו שכבר לא, מאפשרת לנו לחלום במציאות עודפת ולתרגל בתנאי מעבדה. כמו שזרקה מורנו ניסחה: "הפסיכודרמה היא דרך לתרגל את החיים מבלי להיענש על טעויות".

על כן, כשרותמים את הפסיכודרמה לטובת התעסוקה, אטום סוציאלי יכול לתת לנו מיפוי של הגורמים המשפיעים על בחירת המקצוע שלנו; חילוף תפקידים יכול לעזור להתכונן לראיון עבודה; ספקטוגרם הופך לציר המאפשר לבחון את תהליך ההתפתחות התעסוקתית; אבל בעיקר היכולת "לעשות את ולא לדבר על" – מייצרת חוסן תעסוקתי מהותי בעולם כה הפכפך.

עם קצת הבנה והיכרות עם עולם התעסוקה, בכוחה של הפסיכודרמה לחקור את ה"שם ואז" התעסוקתי בתוכו צמחנו, לפגוש את התפקידים והצרכים שלנו ב"כאן ועכשיו", ואז לחלום, לפעול ולתרגל את ה"קדימה והלאה" לעבר תחושת הגשמה וחוסן.

הגר רונן
מטפלת ומדריכה בפסיכודרמה, עובדת עם מבוגרים בדגש על בריאות הנפש. יועצת קריירה מוכוונת כישורים בעולם העבודה המשתנה, ומומחית פיתוח תוכניות תעסוקה לאוכלוסיות מרוחקות משוק העבודה בג'וינט-תבת.

"מה יהיה?" – חוזה לשינוי

מנחה: חנן שניר

אנו חיים, כל חיינו הבוגרים, בשלושה זמנים : עבר הווה ועתיד. העבר מעצב, במידה רבה, את מחשבותינו, תחושותינו ועקב כך את התנהגותנו בהווה.

העתיד לוט בערפל והמשפט: "מה יהיה?" מעורר חרדה. החשש משינוי "תוקע" אותנו ואינו מאפשר תזוזה. (דוגמה מוחשית לכך הוא המצב הפוליטי והחברתי שאנו נמצאים  כרגע בעיצומו.)

בסדנא נבדוק מהו השינוי האישי, שאנו מעוניינים בו, (לא הפוליטי,) ומה המחיר הנדרש כדי ליישם אותו. בהעדר מחיר שאנו מוכנים לשלם – לא יתבצע שום שינוי. השינוי יכול להיות תוך אישי או בין אישי, הוא יכול להיות צורך קיומי, השערה או פנטזיה – מעל הכל, נשאלת השאלה: האם הוא בר ביצוע?

חנן שניר
במאי תיאטרון ופסיכותרפיסט. מלמד שנים רבות משחק ופסיכודרמה. בהכשרתו הוא מטפל משפחתי וזוגי ומטפל cbt.

מורנו המציא את הכפיל (למה הוא התכוון?)

מנחה: יפי שפירר

מורנו מתאר בספרו Psychodrama ,Third Volume, שיצא לאור לראשונה ב1969, כיצד הכפיל מתחיל בכפיל פיזי, מאמץ את התנוחה של הפרוטגוניסט ומשם הוא מתחיל לשאול את עצמו שאלות. מורנו מזמין את הפרוטגוניסט להגיב לשאלות המתעניינות ואולי הרטוריות של מורנו, ומשם הפרוטגוניסט ממשיך את העבודה שלו.

עניה ארצי כותבת: "הכפיל הוא החשוב, המורכב והאחראי ביותר מכל תפקידי האגו המסייע. כפיל הוא מי שנתבקש על ידי הפרוטגוניסט לשמש בתפקיד הפרוטגוניסט עצמו. אבל אין זה ביצוע של "עצמי" משוכפל, אלא "עצמי" מורחב ומורכב יותר. (…) הכפיל צריך לדאוג שהדברים שלו לא יאפילו על דברי הפרוטגוניסט. אל לו לנהל דו-שיח עם האגו המסייע, מעל לראשו של הפרוטגוניסט". (ע. ארצי, 1991, פסיכודרמה, הוצ' דביר, עמ' 81-83)

הסדנה שאני מציעה מיועדת לרענן ולהעמיק את ההבנה של השימוש בכפילים בטיפול פרטני וקבוצתי.

נחקור את סוגי הכפילים השונים, את היתרונות והמגבלות של השימוש בכפילים עם אוכלוסיות שונות, ונחווה יחד העמקה מקצועית של אחד מהמושגים הבסיסיים של הפסיכודרמה.

נתבונן ונתייחס לפרשנויות שונות בשימוש הרחב שנעשה לטכניקת הכפיל, ונבחן יחד את המניעים השונים, יתרונות וחסרונות שמניעים אלו עלולים/עשויים לתרום לעבודה הטיפולית.

יפי שפירר
יפי שפירר, פסיכודרמטיסטית, מדריכה בכירה. 
עוסקת מעל 20 שנה בטיפול בנפגעי טראומה, התמודדות עם מצבי חירום, ופרסמה מאמרים העוסקים בשילוב של פסיכודרמה, אנליזה קבוצתית והתמודדות עם טראומה. מלמדת בארץ ובעולם טיפול בטראומה באמצעות פסיכודרמה וסוציודרמה. חברת וועד המנהל של העמותה הישראלית להנחיה וטיפול קבוצתי, היתה בהנהלת האיגוד הישראלי לפסיכודרמה שנים רבות.