ספרים - האיגוד הישראלי לפסיכודרמה

ספרים

במה במקום ספה / אליאב נהרין  1985

בספר זה ימצא הקורא הסברים ותיאורים מפורטים על יסודות הפסיכודרמה ועל התפתחותה, על אמון בטכניקות השונות של הפסיכודרמה, על יישומה של הפסיכודרמה הקלאסית לפסיכודרמות עם ילדים. ההסברים והתיאורים מלווים בדוגמאות מתוך פסיכודרמות, סוציודרמות ומונודרמות שנעשו עם מבוגרים ועם ילדים. פרק מיוחד בספר מוקדש לטיפול הסביבתי, להדרכת ההורים והמחנכים בעקבות הפסיכודרמות של הילד.   נהרין, אליאב. (1985). במה במקום ספה, הוצאת צ'ריקובר: תל אביב.

פסיכודרמה  / עיניה ארצי  1991

עיניה ארצי היא פסיכודרמטיסטית  תלמידתם של ד"ר י.ל. מורנו ושל זרקה מורנו ומרכזת תוכנית הכשרה לפסיכודרמה בסמינר הקיבוצים, תל אביב ו ממייסדי האירגון הישראלי לפסיכודרמה. הספר מציג בפני הקורא את ההיסטוריה של הפסיכודרמה, מרכיבי הפסיכודרמה, טכניקות  טיפוליות בפסיכודרמה וסוציומטרי. סידרת מה?-דע! בעריכתו של פרופ' מרסלו דסקל מאוניברסיטת תל אביב, שואפת לפתוח חלונות לדיון מחודש ולעודד חשיבה עצמית ויצירתית, בעזרת מגוון רחב של ספרים בנושאים רבים ומתחומים שונים. כל הספרים נכתבו במיוחד לסידרה זו. תקוות עורכי הסידרה שכל ספר בתחומו יספק לקוראיו מידע מתומצת, מהימן ומעודכן, בשפה פשוטה, בהירה וקפדנית.

מי נותן את הטון ? / ברנדט הוי 1999

כיצד ניתן להתאים את טכניקות הפסיכודרמה לעבודה עם ילדים? כיצד יכולים תרפיסטים לנצל את כוחות הריפוי הטבעיים של משחק? ראשיתה של הפסיכודרמה הוא במשחקם של ילדים. ב "מי נותן את הטון?" מסבירה ברנדט הואי כיצד ניתן להשתמש בטכניקות רבות העוצמה של הפסיכודרמה בעת שעובדים עם הילד הסובל מטראומה קשה בתיאורים הפשוטים לכאורה, של עשרה מקרים, ניתן לשמוע בבירור את קולם של להיות בלתי צפוי, מצחיק ומרגש - צורה ספונטנית לכאורה של ריפוי. באמצעות הערות מפורטות על כל מפגש, יכול הקורא לזהות טכניקות הנובעות מהתאוריות המקוריות של מורנו המסתתרות במשחק המשותף תוך שהיא מספק דוגמאות מעשיות לעבודה עם ילדים הסובלים מטווח בעיות - כולל הפרעה לשונית, דכאון והתעללות - מציבה המחברת את עבודתה איתן בתוך ההקשר של אנליזה תיאורטית ופרקטיקה טובה. ספרה יהווה מקור השראה לכל אלה המחפשים דרכים חדשות לסייע לתהליך ריפויים של ילדים הסובלים מבעיות. ברנדט הואי היא תרפיסטית, מרצה ויועצת העובדת בפרקטיקה פרטית בויקטוריה, אוסטרליה.

 פסיכודרמה: השראה וטכניקה / פול הולמס ומרסיה קרפ 2000

בפסיכודרמה: השראה וטכניקה עונים תרפיסטים על שאלה זו באמצעות דיווחים על ניסיונותיהם לסייע למטופלים הסובלים ממגוון בעיות קשות ומציקות. הם כותבים בצורה אישית וכנה על עבודתם עם קבוצות מטופלים קשות הכוללות מתבגרים, ילדים אוטיסטים, עבריינים, אנורקסים, קורבנות התעללות מינית, אלכוהוליסטים וחולי סרטן. רוב הספרים העוסקים בפסיכודרמה מתארים את השיטה הקלאסית. ספר זה מתאר את האופן שבו ניתן למתוח בצורה יצירתית את גבולות הפסיכותרפיה על ידי שימוש רב-השראה בטכניקה (במסגרת השיטה הפסיכודרמטית) ועל ידי שימוש בתיאוריות אחרות, כולל רעיונות מהפסיכואנליזה. לאתר ההוצאה: לחץ כאן.

על תרפיה עצמית באמצעות פסיכודרמות דמיון וספונטאניות / יצחק זיו

בספר זה ימצא הקורא תיאור של פסיכותרפיה עצמית אותה ערך המחבר לעצמו, בלי מעורבות של גורם נוסף בתהליך. המחבר הוא פסיכולוג. התהליך הטיפולי הופעל תוך ישיבה בחדר שקט, בעיניים עצומות, בהרפיה (relaxation) של מדיטציה טרנסצנדנטלית, בדיבוב מנטרה ובמודעות לכוונת התרפיה. במצב זה ניתן חופש מוחלט לדמיון, להגות בכל מה שמגיע אליו, ללא הכוונה. בחשיבה ספונטנית-אסוציאטיבית עלו תמונות שהתחברו למחזות דרמטיים קצרים וארוכים שנגעו תמיד בקונפליקט הנפשי בו היה המחבר נתון באותו רגע. מחזות אלו חשפו היבטים חשובים באישיות המחבר והוא קרא להן 'פסיכודרמות דמיון', הן היו תמיד מרתקות. לאתר ההוצאה: לחץ כאן.

הכוריאוגרפיה של ונוס / רוזה שמש 2012

"הספר הוא ספר שירה ראשון שלי שיוצא לאור. בספר זה פורסמו 44  שירים שנכתבו לאורך השנים. גדלתי בבית שבו אבא הקריא לנו מתוך ספרי השירה של המשוררים הגדולים מפרס, ואמא שדקלמה לי פתגמים ומשלים פרסיים, ואחר כך תרגמה אותם לעברית....  אני כותבת מגיל צעיר מאד. שירה וסיפורים קצרים. הכתיבה מלווה אותי יחד עם היותי מטפלת ופסיכודרמטיסטית. הכתיבה עבורי לפעמים היא כמו ספוג שסופג את סערת הרגשות , לפעמים כמו שדה מחקר, על מנת להבין את עצמי או את הסביבה שלי, ולפעמים גם העלאה לכתב שירים שמגיעים לאוזניי."  לאתר ההוצאה: לחץ כאן.

המגע הבין אישי של הפסיכודרמה / שרה גוברין 2013

הספר מפתח גישה ייחודית מרתקת לפסיכודרמה, הגישה הפסיכודרמטית-התייחסותית, כגישה בת שלושה שלבים להבנת יחסיהם של המטפל-המטופל והקבוצה בפסיכודרמה. של מורנו ובין Tele- גישה זו מחברת באופן מעמיק בין הפסיכודרמה ומושג הפסיכותרפיה האינטרסובייקטיבית וההתייחסותית. הספר מציג כיצד היחסים והקשר הבינאישי מרחיבים את ההנחיה המרכזית הפסיכודרמטית "פעל, עשה את..." לבו של הספר הוא סיפורי המקרים המוצגים מנקודת מבטה האישית של המטפלת, והם מרגשים במיוחד ומלווים בהסברים מרתקים, השופכים אור על יחסיהם של המטופל, המטפל והקבוצה. יחסי מטפל-מטופל בפסיכודרמה הם תחום הראוי להתבוננות מקצועית נרחבת. זו הפעם הראשונה שנכתב בעברית ספר המציג ראייה רחבה וחשיבה תהליכית עמוקה בתחום חשוב זה של פסיכודרמההתייחסותית. להזמנה בהוצאת "אח" לחץ כאן.

פרק: פסיכודרמה חיובית עם מתבגרים: מיקום החוזקות בקדמת הבמה / ד"ר הוד אורקיבי 2014

פרק זה מציג את הפסיכודרמה החיובית, מודל טיפולי המבוסס על אינטגרציה בין הפסיכודרמה המורניאנית לפסיכולוגיה החיובית. מטרתו הקלינית של המודל להגביר תסמינים חיוביים ולא רק להפחית תסמינים שליליים. הפרק פותח בתיאור המאפייניים של תקופת ההתבגרות ובתיאור תרומתם החיובית של רווחה סובייקטיבית, רפרטואר מיומנויות שליטה עצמית ותפיסת זמן מאוזנת למתבגרים. בהמשך מוצגים מושגי היסוד של התיאוריה והפילוסופיה המורניאניות, המהווים מסגרת תיאורטית לפסיכודרמה החיובית. לאחר הצגת שלבי התהליך הפסיכודרמטי, מוסברות טכניקות פסיכודרמטיות מרכזיות מנקודת מבט התפתחותית. לסיום מוצעות אפשרויות ליישום הפסיכודרמה החיובית בשלבים שונים בטיפול, בתקווה שישמשו השראה לפסיכודרמטיסטים המעוניינים להדגיש תהליכים חיוביים בטיפול על פני ממדי זמן שונים. הפרק נחתם בסיכום, דיון ומחשבות לעתיד. להזמנת הספר "היצירה- לב הטיפול" בהוצאת "אח" לחץ כאן

אריג צבעוני של קבוצה, שמוגדרת כקבוצה פסיכו-חינוכית, נפרש בספר זה. 

משך קיומה, תהליכיה והתפתחותה מוצגים על פני ארבעה-עשר פרקים, כמספר מפגשיה. סדר הפרקים יוצר רצף תהליכי והתפתחותי של קבוצה, אולם כל פרק עומד גם בפני עצמו.  

בטבורו של כל מפגש מונח מושג תיאורטי, שהוא מסד מבני בעל גבולות ברורים וקרקע לצמיחה ולהתבוננות בנביטה חדשה ומסקרנת מתחום הקבוצות והפסיכודרמה. 

המושגים התיאורטיים המופשטים, מוגשים בספר הנוכחי באופן מוחשי, חי וויזואלי. הפעילויות המתוארות דוברות את שפת התרפיות בהבעה וביצירה והן משאב עשיר ויישומי לכל המתעניין בפסיכודרמה ובפסיכותרפיה קבוצתית על אופניהן השונים. 

פעילות יצירתית הפותחת כל מפגש והנתמכת במגוון מתודות המופקות ונובטות ממנה, מאפשרת ספונטניות ואותנטיות וממחישה הלכה למעשה את המושג התיאורטי. בתווך נרקמת מציאות חדשה, במרכזה התרחשות קבוצתית, המקפלת בתוכה תגובות ואינטראקציות של חברי הקבוצה. השיתוף האישי חותם כל מפגש. 

לספר תרומה ייחודית וחדשנית בהיותו כר פתוח ובטוח לנביעה תיאורטית של כמה עולמות תוכן המשלימים זה את זה, כחלקי תצרף היוצרים תוצר שלם אחד. 

ד"ר יהודית ריבקו מטפלת ומדריכה בפסיכודרמה, אנליטיקאית קבוצתית ופסיכותרפיסטית יונגיאנית. בעבר, מרצה בכירה במכללת אורנים וראשת ענף הכשרת מטפלים בפסיכודרמה, במכללת סמינר הקיבוצים. כיום, מנחה דוקטורנטים בפסיכולוגיה, בתוכנית המנוהלת על ידי ד"ר חיים וינברג בחסות אוניברסיטה בסקרמנטו קליפורניה, ארה"ב. 

תפריט נגישות